Utstilling med Erik Garaventa

 

12.00 - Utstilling
JOKERSCENEN

 
 

Hva har du lyst å drive med når du blir stor, spurte jeg meg selv da jeg var fjorten år gammel eller noe sånt. Egentlig har jeg aldri hatt tid til å svare på spørsmålet. Livet har gått fort, og nå som jeg har drevet med grafisk design og art direction i over tretti år, har jeg fortsatt ikke noe svar. Og stor er jeg ikke blitt heller. Men fotografering har jeg hatt et nært og lidenskapelig forhold til i alle årene som designer og art director. Kanskje skulle jeg våge meg på ordentlig? Kanskje kommer det et svar om nye tretti år? 


Etter grafisk design utdannelse ved European Institute of Design i 1993 i Milano begynte Erik sin karriere som art director i Alberto Cremona reklamebyrå og jobbet med kunder som Lacoste, Kawasaki, Wasa og Aperol. Etter en toårs-periode gikk han over til Sudler&Hennessey (WPP-gruppen) og jobbet med noen av de største farmasiselskapene i verden, bl.a. Bayer, Pfizer, Glaxo Smithkline, Roche, Novartis, Astra Zeneca, Sanofi-Aventis, Novo Nordisk. Etter ti år i S&H flyttet han til Norge og ble kreativ leder i Aptum kommunikasjon, Sørlandets ledende kommunikasjonhus. Her har han jobbet med noen av de største lokale aktører innen offentlig sektor, næringsliv og kultur, bl.a. Foss bad, Boen, Snøgg, UiA, Elkem Solar, Kilden, Sørmegleren og flere andre. Erik er medlem i Grafill (AMG) og har undervist på Norges Kreativ Fagskole i perioden 2007–2011. I 2020 har Erik gitt ut boka: Vestre Sandøya. 12 måneder. 12 fortellinger. www.erikgaraventa.no


"Erik is an art director and designer, very creative and insightful, capable of generating great communication strategy and visual concepts. Technically extremely skilled, he doesn't consider the computer as an end in itself, but rather a tool that can add power and expression to ideas. Very good sense of colors, typography and graphic design, which infuses in everything, from advertising to editorial design to below-the-line. Professional experiences in Italy and Norway with many international customers. Good sense of humor and light spirit, capable of building friendly relationship both with his peers, superiors and customers."

– Bruno Stucchi - Dinamomilano